تواتر احادیث مهدویت نزد اهل تسنن

گاهی برخی افراد ناآگاه می‌پندارند که عقیده ظهور حضرت حجت(عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) و تمام منابع و روایات باب مهدویت، تنها مربوط به شیعه است ولیکن باید توجه نمود که این عقیده از مختصات شیعه نیست بلکه اهل تسنن نیز بدان معتقدند و روایات باب مهدویت نزد آنان متواتر است.

گاهی افراد ناآگاه تصوّر می‌کنند که عقیده به ظهور مبارک حضرت مهدى(عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) از مختصات شیعه و تمام منابع و مدارک آن هم مربوط به شیعه و راویان روایاتِ مربوط به ظهور نیز، همه دانشمندان و بزرگان و علماى شیعه مى‌باشند، ولى باید توجه داشت که عقیده به ظهور حضرت مهدى(عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) از مختصات شیعه و منحصر به شیعه نیست و بسیارى از فرقه‌هاى اسلامى در این عقیده و مرام با هم اتفاق نظر دارند و آن را جز عقاید قطعى و مسلم خود مى‌دانند.

ایمان و عقیده به ظهور حضرت مهدى(عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) در اسلام به قدرى اصیل و ریشه‌دار و با اهمیت است که از دیدگاه دانشمندان و بزرگان اهل سنّت نیز - مانند شیعیان - یکى از ضروریات دین مبین اسلام به شمار مى‌رود و منکر آن از آیین اسلام بیرون است. در این‌باره علماى اهل سنّت از پیامبر گرامى اسلام(صلى‌الله‌علیه‌وآله) روایت کرده اند که آن حضرت فرمود: «هر کس مهدى(عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) را انکار کند به راستى کافر است».[1] گروهى از علماى اهل سنّت به مضمون این حدیث فتوا داده‌اند، و در این باب، شیخ «سلیمان قندوزى حنفى» در کتاب «ینابیع المودّة» از کتاب «فرائد السمطین»، از «جابر بن عبداللّه انصارى» روایت کرده است که پیامبر اکرم(صلى‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: «هر که ظهور مهدى را انکار کند، به آن‌چه بر محمّد(صلى‌الله‌علیه‌وآله) شده، کفر ورزیده است».[2]

یکى از کتاب‌هاى معتبر اهل سنّت، کتاب «مسند احمد بن حنبل» مى‌باشد. وی معاصر با امام جواد و امام هادی(علیهماالسلام) است. کتاب «مسند أحمد حنبل» از کهن‌ترین و معتبرترین مدارک حدیثی اهل سنّت مى‌باشد. در این کتاب مجموعاً 136 حدیث درباره حضرت مهدى(عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) روایت شده است.
پس از او، «محمد بن اسماعیل بخارى» با آن همه تعصّبى که نسبت به امامان اهل بیت(علیهم‌السلام) داشته است در کتاب «صحیح» خود(کتاب الاحکام) احادیث دوازده جانشین پیغمبر(صلى‌الله‌علیه‌وآله) را که همه از قریش خواهند بود و عزّت و سربلندى اسلام به وجود آن‌ها بستگى خواهد داشت، نقل کرده است. بخارى، معروف‌ترین محدّث اهل سنّت و معاصر حضرت امام حسن عسکرى(‌علیه‌السلام) که یک سال پس از ولادت حضرت ولى عصر(عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) [سال 256 هجرى] از دنیا رفته است. به علاوه، بخارى در «کتاب الانبیاء» باب نزول عیسى بن مریم(علیه‌السلام) از هم‌کارى حضرت عیسى(علیه‌السلام) با حضرت مهدى(عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) سخن گفته است.

در همان عصر، «مسلم بن حجّاج نیشابورى»(م261ه.ق) با این که مانند «بخارى» اصرار دارد که نامى از حضرت مهدى(عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) نبرد، در کتاب «الفتن و اشراط الساعة» و باب نزول عیسى(علیه‌السلام) از کتاب صحیح خود، که دوّمین کتاب حدیثی معتبر أهل سنّت به شمار مى‌رود، قسمتى از روایات مربوط به حضرت مهدى(علیه‌السلام) را نقل کرده است. بعد از او، «ابن ماجه قزوینى»(م275هـ.ق) در کتاب «سنن» خود که آن کتاب نیز یکى از کتب معتبر اهل سنّت است، احادیث مربوط به حضرت مهدى(علیه‌السلام) را در بخش مخصوصى به نام «باب خروج المهدى» آورده است.

در همین عصر، «ابو داوود سیستانى»(م275ه.ق) نیز در کتاب «سنن» خود که از کتب «صحاح ستّه» مى‌باشد روایات مربوط به حضرت مهدى(عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) را در بخشى از آن کتاب به عنوان «کتاب المهدى» بیان داشته است. باز در همین عصر، «محمّد بن عیساى ترمذى»(م279ه.ق) در کتاب «سنن» خود که آن هم یکى از کتب معتبر است در کتاب «الفتن، باب ما جاء فی المهدی(رضی‌الله‌عنه)» روایات مربوط به حضرت مهدى(عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) را نقل نموده است.
این شش محدّث نامى اهل سنّت که سرآمد همه محدّثان و دانشمندان آن‌ها مى‌باشند، روایات مربوط به حضرت مهدى(عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) را از «عمر بن خطّاب» ، «عبداللّه بن مسعود» ، «عبداللّه بن عبّاس» ، «ثوبان» ، «جابر بن عبداللّه انصارى» ، «جابر بن سمره» ، «عبداللّه بن عمر» ، «عبداللّه بن عمرو بن عاص» ، «أنس بن مالک» ، «ابوسعید خدرى» ، «اُمّ سلمه» همسر پیامبر(صلى‌الله‌علیه‌وآله) و غیر این‌ها.... نقل کرده اند.[3]

عالمان بسیاری از اهل سنت اعتراف به تواتر احادیث باب مهدویت می‌کنند. در این‌جا تنها به چند مورد از آنها اشاره میکنیم:
در «اسعاف الراغبین» آمده است :«همانا اخبار متواتری از پیامبر اکرم(صلى‌الله‌علیه‌وآله) رسیده است که مهدی (عجل‌ الله‌ فرجه‌ الشریف) قیام می‌کند و او از اهل بیت پیامبر(صلى‌الله‌علیه‌وآله) است و زمین را پر از عدل و داد می کند».[4]
ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه می‌‌گوید: «اتفاق تمام فرقه‌های مسلمین است که دنیا و دین و تکلیف تمام نمی‌شود، مگر با مهدی موعود».[5] جلال الدین عبدالرحمن سیوطی(م911)[6] و إبن حجر هیثمی(م974)[7] و شیخ مرعی بن یوسف حنبلی(م1033)[8] و أبوزید عبدالرحمن بن عبدالقادر فاسی(م1092)[9] به تواتر احادیث مهدویت اعتراف نمودند.
هم‌چنین، ناصرالدین البانی اندیشمند سنی معاصر در مقاله‌ای به نام «حول المهدی» پس از بیان چند حدیث صحیح درباره‌ی حضرت مهدی(علیه‌السلام) و نظر بزرگان اهل سنّت چنین نتیجه می‌گیرد: «عقیده‌ی خروج مهدی عقیده‌ی ثابت و متواتری است که ایمان به آن واجب است، زیرا آن از امور غیب است و ایمان به آن از صفت افراد باتقواست چنانکه خدای تعالی در قرآن می‌فرماید «الم ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین، الذین یومنون بالغیب» و تنها فرد جاهل و معاند است که این عقیده را انکار کند. از خدا می‌خواهم که ما را با ایمان به آن بمیراند».[10]

اما اثبات تواتر از منظر شیعه دارای وضوح وروشنی خاصی است زیرا جایگاه مهدویت از منظر شیعیان به قدری مهم و قطعی است که حتی برخی از افراد مغرض و دارای نیات سوء، خاستگاه مهدویت را مذهب تشیع دانسته و رواج و شیوع مهدویت در میان اهل سنت را از طرف علمای شیعه تلقی نموده‌اند، از این‌رو متواتر بودن و مسلم بودن  باور مهدویت میان شیعیان به قدری روشن است که نیاز به ارائه دلیل و برهان نیست .

پی‌نوشت
[1]. «من کذّب بالمهدی فقد کفر». عقد الدرر، ص 157; منتخب الاثر، ص 149;/ و البرهان، ص 170، باب 12، ح 2./ و المبار الکفوری ، تحفة الاحوذی ، ج 6 ص 402
[2]. «من أنکر خروج المهدی فقد کفر بما اُنزل على محمّد». ینابیع المودّة، ج 3، ص 108، باب 78، ح 1; فرائد السمطین، ج 2، ص 334، جهت اطلاع بیشتر در این باره به فتاواى علماى عامّه، به کتاب «البرهان فی علامات مهدی آخر الزمان» ص 177 ـ 183 مراجعه فرمایید
[3]. اقتباس از کتاب «دانشمندان عامّه و مهدى موعود( علیه السلام )». ص 13 ـ 15
[4]. الصبان ، محمد ، اسعاف الراغبین باب 2 ص
[5]. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 10، ص 96.
[6]. «صواعق المحرقة» ص99 و در چاپ دیگر ص167.
[7]. «فرائد الفکر فی الامام المهدی المنتظر» [بنقل «لوائح الأنوار البهیة» سفارینی ج 2 و مندرج در «الامام المهدی عند أهل السنّة» ج2، ص23 و «الإذاعة» محمد صدیق قنوجی ص147].
[8]. «منهج المقاصد ــ شرح «مراصد المعتمد» شیخ محمد عربی فاسی ــ» بنقل از سخاوی [مندرج در «المهدی المنتظر» عبداللّه بن محمد صدیق حسنی ادریسی ص10].
[9]. «شرح المواهب اللدنیه» [بنقل «إبراز الوهم المکنون» صدیق مغربی ص434 و مندرج در «الامام المهدی عند أهل السنّة» ص230].
[10]. در مقاله «حول المهدى» نشریه «مجلة التمدن الاسلامى» دمشق سال22 ذیقعده 1371هـ، ص 642ــ646 و عیناً مندرج در «الامام المهدی عند أهل السنّة» 2/391./ متن عربی بیانیه مرکز «رابطة العالم الاسلامی» در کتاب "حکومت جهانی مهدی (عج)" ص 139-142 آمده است.


۰ ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
مهدی یاران
آخرین مطالب
  • مواظب باشید امام زمان را از قلبتان بیرونش نکنید
  • علائم نهایی پیش از ظهور امام زمان(ع)
  • عمل انسان چه زمانی بی‌نتیجه می‌شود؟
  • مهدویت به چه معنا است؟
  • مراحل زمینه سازی ظهور در ایران
  • آیا راهی برای دیدار امام زمان(عج) وجود دارد؟!
  • الگوى حکومت مهدوى
  • منتظران دروغین در عصر غیبت
  • تواتر احادیث مهدویت نزد اهل تسنن
  • آیا بیشتر یاران امام زمان (عج) ایرانی هستند؟
محبوب ترین مطالب
  • عطر دل آرای خدا /آغاز امامت حضرت مهدی(عج)
  • بررسی نقش اعراب در ظهور
  • رابطه انسان با خدا، خود و مخلوق
  • بسته ۱۷۴ تابلواعلانات، هفته چهارم تیر ۱۳۹۶
  • از لغزش دیگران خوشحال مباش . . .
  • فایل لایه باز کتیبه شهادت امام صادق (ع)
  • تدبیر و برنامه ریزی، نیمی از زندگی است.
  • سیمای حضرت مهدی (عج) در نهج البلاغه
  • حکومت از دیدگاه امام صادق (علیه السلام )
  • فایل لایه باز تصویر اعیاد شعبانیه
پر بیننده ترین مطالب
  • وکتور کتیبه کاشی کاری آیه ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا
  • فایل لایه باز پوستر حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی
  • فایل لایه باز وکتور کاشی کاری ذکر صلوات
  • طرح لایه باز پوستر اطلاع رسانی یادواره شهدا
  • ۱۰ عدد نشان (لوگو) نام حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی
  • مجموعه 4 پوستر لایه باز ویژه ولادت امام رضا (ع) / دهه کرامت
  • فایل لایه باز تصویر یا فاطمه الزهراء / اللهم صل علی فاطمه و ابیها / مناسب برای سردر ورودی هیأت
  • فایل لایه باز بنر حجت الاسلام رئیسی / خادم الرضا
  • فایل لایه باز پوستر شعار سال96 / اقتصاد مقاومتی، تولید-اشتغال
  • حدیث امام علی (ع) درباره فتنه (...مانند شتر دو ساله باش ...)
مطالب پر بحث تر
  • فایل لایه باز تصویر یا فاطمه المعصومه
  • فایل لایه باز نقاشی چهره امام خمینی (ره) و امام خامنه ای
  • وکتور کتیبه کاشی کاری آیه ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا
  • قرآن و پایان تاریخ
  • عطر دل آرای خدا /آغاز امامت حضرت مهدی(عج)
  • فایل لایه باز تصویر یا عبدالعظیم / ولادت حضرت عبدالعظیم (ع)
  • فقط می‌رود مسجد نمازش را می‌خواند و برمی‌گردد _ عوامل تاخیر ظهور
  • نشریه مذهبی مهدی یار _ شهریور ماه
  • رابطه انسان با خدا، خود و مخلوق
  • طرح لایه باز پوستر اطلاع رسانی یادواره شهدا
حرفه سازی شده توسط تیم طراحی مهدی یار | ویرایش 8.13 تمامی حقوق برای گروه فرهنگی مهدی یار محفوظ می باشد