درسی آموزنده از حبیب نجّار در سوره یس

یک گنهکار در میان مردم، مانند کسی است که با گروهی سوار کشتی می شود و هنگامی که در وسط دریا قرار می گیرد، به سوراخ کردن جایگاه خویش می پردازد. اگر دیگران او را از این کار خطرناک باز ندارند، آب به کشتی نفوذ می کند و یک باره همگی غرق می شوند.

عنوان انگلیسی

An instructive lesson from Habib Najjar in Surah Yas

خلاصه انگلیسی

A sinner among the people is like a person who rides a group and, when placed in the middle of the sea, puts his hole in place. If others do not stop him from doing so dangerously, water will penetrate the ship and all will drown.

جامعه به سان کشتی است. سرنشینان کشتی تنها تا حدی آزادند که موجب هلاک دیگران نشوند. هرگاه مسافری از این آزادی استفاده نادرست کند و بخواهد با میخ یا تیشه بدنه کشتی را سوراخ کند، همه مسافران بنابر غریزه دفاعی خود، به شدت با او مبارزه می کنند و عمل او را حرکتی از روی نادانی و محدود نگری می پندارند. بی شک سستی و بی توجهی آنان، خطر غرق شدن و نابودی همگان را به دنبال خواهد داشت. از این رو، همه مؤمنان در بازداشتن افراد از ارتکاب گناهان و زیر پا نهادن ارزش های الهی، متعهد و مسئولند.

در آیه ای از سوره توبه هم آمده است: مردان و زنان مؤمن، دوستان و هواداران یکدیگرند. امر به معروف و نهی از منکر می کنند، نماز را بر پا می دارند و زکات می دهند و از خدا و پیامبر فرمان برداری می کنند. خداوند آنان را مورد رحمت قرار دهد که خدا عزیز و حکیم است. (توبه: 71)

با توجه به سوره توبه، در حقیقت امر به معروف و نهی از منکر کردن ریشه در علاقه افراد به یکدیگر است. به عبارتی اگر کسی فردی یا افرادی را دوست دارد و از خودش می داند، به آن ها تذکر می هد و آن ها را به خوبی ها دعوت می کند.

در قرآن کریم داریم که می فرماید: وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِینَةِ رَجُلٌ یَسْعی‏ قالَ یا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِینَ؛ (یس (36) آیه 20 ( مردی (با ایمان) از نقطه دور دست شهر با شتاب فرا رسید، گفت: ای قوم من! از فرستادگان خدا پیروی کنید.

در آیه مورد بحث و آیات بعدی به بخشی از مبارزات رسولانی که در این داستان به آنها اشاره شده آمده است، و آن مربوط به حمایت حساب شده و شجاعانه مؤمنان اندک از آنها است که در برابر اکثریت کافر و مشرک و لجوج ایستادند و تا سر حد جان از پیامبران الهی دفاع کردند.

مردی که  در سوره یس به بیان در مورد او پرداخته شده به نظر غالب مفسران نامش "حبیب نجار" است. او از کسانی بود که در برخوردهای نخستین با رسولان پروردگار به حقانیت دعوت آنها و عمق تعلیماتشان پی برد، و مؤمنی ثابت قدم و مصمم از کار در آمد، هنگامی که به او خبر رسید که در قلب شهر مردم بر این پیامبران الهی شوریده‏اند، و شاید قصد شهید کردن آنها را دارند، سکوت را مجاز ندانست، و چنان که از کلمه "یسعی" بر می ‏آید با سرعت و شتاب خود را به مرکز شهر رسانید و آنچه در توان داشت در دفاع از حق فرو گذار نکرد.

تعبیر به" رجل" به صورت ناشناخته، شاید اشاره به این نکته است که او یک فرد عادی بود، قدرت و شوکتی نداشت، و در مسیر خود تک و تنها بود، در عین حال نور و حرارت ایمان آن چنان او را روشن و گرم ساخته بود که بی ‏اعتنا به پیامدهای این دفاع سرسختانه از مبارزان راه توحید، وارد معرکه شد، تا مؤمنان عصر پیامبر (صلی الله و علیه وآله) در آغاز اسلام که عده قلیلی بیش نبودند سرمشق بگیرند و بدانند حتی یک نفر مؤمن تنها نیز دارای مسئولیت است و سکوت برای او جائز نیست.(مکارم شیرازی ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏18، ص 346؛ علامه طباطبایی، المیزان، ترجمه موسوی همدانی، ج‏17، ص 122)

حبیب نجار به تأسی از قدمت امر حضرت آدم ، نخستین انسان روی زمین، که دعوت کننده به نیکی ها بود؛ وظیفه امر به معروف و  نهی از منکر را فراموش نکرد و همین تبعیت او بود که در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، ایشان حبیب را از صدیقین معرفی کرده اند.(شیخ صدوق، الأمالی، ص 476)

اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در قرآن

در سوره آل عمران آمده است: باید از شماها گروهی وجود داشته باشند که مردم را به نیکویی و خیر فرا خوانند و به معروف امر کنند و از منکر باز دارند و آنان رستگارانند. (آل عمران: 104)

از این آیه استفاده می شود که امر به معروف و نهی از منکر، دو مرحله دارد: یکی مرحله فردی که هر کس باید به تنهایی وظیفه نظارتی خود را انجام دهد و دیگری مرحله همگانی و دسته جمعی که در این حال، همه مردم موظفند برای پایان دادن به نابسامانی های اجتماعی دست به دست هم بدهند و با یکدیگر همکاری کنند. 

در جایی دیگر آمده است که «چرا دانشمندان و عالمان دین، آنان [مردم] را از سخنان گناه آلود و خوردن مال های نامشروع باز نمی دارند؛ چه زشت است کاری که می کنند. (مائده: 63)

در آیه ای از سوره توبه هم آمده است: مردان و زنان مؤمن، دوستان و هواداران یکدیگرند. امر به معروف و نهی از منکر می کنند، نماز را بر پا می دارند و زکات می دهند و از خدا و پیامبر فرمان برداری می کنند. خداوند آنان را مورد رحمت قرار دهد که خدا عزیز و حکیم است. (توبه: 71)

تعبیر به" رجل" به صورت ناشناخته، شاید اشاره به این نکته است که او یک فرد عادی بود، قدرت و شوکتی نداشت، و در مسیر خود تک و تنها بود، در عین حال نور و حرارت ایمان آن چنان او را روشن و گرم ساخته بود که بی ‏اعتنا به پیامدهای این دفاع سرسختانه از مبارزان راه توحید، وارد معرکه شد، تا مؤمنان عصر پیامبر (صلی الله و علیه وآله) در آغاز اسلام که عده قلیلی بیش نبودند سرمشق بگیرند و بدانند حتی یک نفر مؤمن تنها نیز دارای مسئولیت است و سکوت برای او جائز نیست.

با توجه به سوره توبه، در حقیقت امر به معروف و نهی از منکر کردن ریشه در علاقه افراد به یکدیگر است. به عبارتی اگر کسی فردی یا افرادی را دوست دارد و از خودش می داند، به آن ها تذکر می هد و آن ها را به خوبی ها دعوت می کند. بنابراین نباید از امر به معروف و نهی از منکر نه بترسیم و نه خجالت بکشیم، از طرفی هم باید کساانی را که این عمل و وظیفه ی خود را انجام می دهند مدح کرده و از آن ها سپاسگزار باشیم.

رمز پایداری یک جامعه

امام علی «علیه السلام» در بخشی از سخنان حکیمانه خویش با استناد به قرآن کریم، بی تفاوتی آگاهان و ترک امر به معروف و نهی از منکر را دلیل اصلی انحطاط دولت های گذشته معرفی می کند و برای جلوگیری از سقوط جامعه اسلامی مردم را به انجام این وظیفه که رمز پایندگی و بالندگی تمدن اسلام است، فرا می خواند و می فرماید: «... انّما هَلَکَ مَنْ کانَ قَبْلُکُم حَیْثُما عَمِلُوا مِنَ الْمَعاصی وَ لَمْ یَنْهَهُمْ الرّبانیُّونَ و الاخْبارُ عَنْ ذلکَ» «به درستی کسانی که پیش از شما هلاک شدند، مرتکب گناهانی می شدند و دانشمندان و نیکان، آن ها را از آن باز نداشتند و نهی از منکر نکردند.»


منابع:

سایت تبیان
سایت اسلام کوئست
سایت ایکنا
سایت پاسخگو

 

Society is like ship. The passengers of the ship are only partially free so that they do not destroy others. Whenever a passenger fails to use this freedom and wants to pierce the hull with a nail or an ax, all passengers are strongly opposed to their defensive instinct, and they consider it a move from ignorance and constraint. Without doubt, their lack of attention will endanger the drowning and annihilation of all. Hence, all believers are committed and responsible in preventing people from committing sins and breaking divine values.

In the verse of Surah Al-Toba, the believers are friends and supporters of each other. Committing to the famous and forbidding the vice, establishing prayers and giving Zakat and commanding God and the Prophet. May God have mercy on them, God is dear and wise. (Repentance: 71)

According to the surah of repentance, in fact, the bestowal and the prohibition of denying rooted in the interest of individuals to each other. In other words, if someone loves and loves someone and knows himself, they will remind them and invite them well.

In the verse discussed and subsequent verses, there is a part of the struggles of the messengers referred to in this story, and it relates to the counted and courageous support of the few believers who stood up against the unbeliever and idolatrous majority and up The limit of John defended the divine prophets.

The man who has been talked about in Sura Yas seems to be the dominant commentator of the name "Habib Najjar". He was one of those who, in the first encounters with the apostles of the Lord, recognized the truthfulness of their invitation and the depth of their teachings, and a faithful and determined Faithful came to work when it became known to them that in the heart of the city people had shouted to these divine prophets , And maybe intending to martyred them, did not allow silence, and as the word "Nazi" came to the center of the city with its speed and acceleration, it did nothing to defend the right.

The interpretation of "Ragel" is unknown, perhaps it is pointing out that he was a normal person, had no strength and no shocks, and he was alone in his path; at the same time, the light and heat of his faith made him so bright and warm It was constructed that, ignoring the consequences of this stubborn defense from the fighters of the path of monotheism, it entered into the image, so that the believers in the age of the Prophet (PBUH) would imitate Islam at the beginning of Islam, which were more numerous, and to recognize that even a single believer had the only It is a responsibility and silence is not for him. (Makarim Shirazi Nasser, Sample Commentary, 18-18, p. 346; Allameh Tabatabai, Almazan, Mousavi Hamedani Translation, 17, p. 122).

Habib Najjar was inspired by the history of Adam, the first man on earth who was an invitee to the goodness; he did not forget the duty of making known and forbidding evil, and his followership was in the narrative of the Prophet (peace be upon him) He has introduced Habib from the Leader (Sheikh Sadukh, al-Amali, p. 476)

Importance of the Prophecy to the Prophetic and Prohibition of Denial in the Qur'an

In Sura al-Imran, it is said: There must be a group of people who call people to goodness and goodness, and to proclaim to the famous and deny them, and they are prosperous. (Al-Imran: 104)

This verse is used in the following verse: the "good" and "forbidding" verses are two stages: the one-step person, each of whom alone has to perform his supervisory task, and the other is the general and collective stage; however, all people are obliged to End the social turmoil and work together.

It is said elsewhere that "why do scholars and scholars of religion do not prevent them from slanderous words and eating illegitimate property; what ugly they are doing. (Maedeh: 63)

In the verse of Surah Al-Toba, the believers are friends and supporters of each other. Committing to the famous and forbidding the vice, establishing prayers and giving Zakat and commanding God and the Prophet. May God have mercy on them, God is dear and wise. (Repentance: 71)

The interpretation of "Ragel" is unknown, perhaps it is pointing out that he was a normal person, had no strength and no shocks, and he was alone in his path; at the same time, the light and heat of his faith made him so bright and warm It was constructed that, ignoring the consequences of this stubborn defense from the fighters of the path of monotheism, it entered into the image, so that the believers in the age of the Prophet (PBUH) would imitate Islam at the beginning of Islam, which were more numerous, and to recognize that even a single believer had the only It is a responsibility and silence is not for him.

According to the surah of repentance, in fact, the bestowal and the prohibition of denying rooted in the interest of individuals to each other. In other words, if someone loves and loves someone and knows himself, they will remind them and invite them well. Therefore, we should not be afraid of embarrassment or embarrassment of the good and forbidding the wrong, and on the other hand, we should excite and appreciate the people who do this and their duty.
The sustainability code of a community

Imam Ali (as), in part of his wise words based on the Holy Qur'an, introduces the indifference of the conscious minds and the quitting of good faith and forbidding evil as the main reason for the decline of the previous governments, and in order to prevent the collapse of the Islamic society, the people To do this duty, which is the secret of the stabilization and enhancement of the civilization of Islam, says: "... Henceforth, Hellman of Me, the Henceforth, Hayatham, and Allah, and Allah, and Allah, and Allah, They committed sins, and the scholars and the righteous did not have them, and forbade them. They did not. "

۰ ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
مهدی یاران
آخرین مطالب
  • مواظب باشید امام زمان را از قلبتان بیرونش نکنید
  • علائم نهایی پیش از ظهور امام زمان(ع)
  • عمل انسان چه زمانی بی‌نتیجه می‌شود؟
  • مهدویت به چه معنا است؟
  • مراحل زمینه سازی ظهور در ایران
  • آیا راهی برای دیدار امام زمان(عج) وجود دارد؟!
  • الگوى حکومت مهدوى
  • منتظران دروغین در عصر غیبت
  • تواتر احادیث مهدویت نزد اهل تسنن
  • آیا بیشتر یاران امام زمان (عج) ایرانی هستند؟
محبوب ترین مطالب
  • عطر دل آرای خدا /آغاز امامت حضرت مهدی(عج)
  • رابطه انسان با خدا، خود و مخلوق
  • بررسی نقش اعراب در ظهور
  • سیمای حضرت مهدی (عج) در نهج البلاغه
  • حکومت از دیدگاه امام صادق (علیه السلام )
  • فایل لایه باز تصویر اعیاد شعبانیه
  • فقط می‌رود مسجد نمازش را می‌خواند و برمی‌گردد _ عوامل تاخیر ظهور
  • همه چیز درباره سیزده بدر
  • نشریه مذهبی مهدی یار _ شهریور ماه
  • روش صحیح وضو گرفتن
پر بیننده ترین مطالب
  • وکتور کتیبه کاشی کاری آیه ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا
  • فایل لایه باز پوستر حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی
  • فایل لایه باز وکتور کاشی کاری ذکر صلوات
  • طرح لایه باز پوستر اطلاع رسانی یادواره شهدا
  • ۱۰ عدد نشان (لوگو) نام حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی
  • مجموعه 4 پوستر لایه باز ویژه ولادت امام رضا (ع) / دهه کرامت
  • فایل لایه باز تصویر یا فاطمه الزهراء / اللهم صل علی فاطمه و ابیها / مناسب برای سردر ورودی هیأت
  • فایل لایه باز بنر حجت الاسلام رئیسی / خادم الرضا
  • فایل لایه باز پوستر شعار سال96 / اقتصاد مقاومتی، تولید-اشتغال
  • حدیث امام علی (ع) درباره فتنه (...مانند شتر دو ساله باش ...)
مطالب پر بحث تر
  • فایل لایه باز تصویر یا فاطمه المعصومه
  • فایل لایه باز نقاشی چهره امام خمینی (ره) و امام خامنه ای
  • وکتور کتیبه کاشی کاری آیه ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا
  • فایل لایه باز تصویر یا عبدالعظیم / ولادت حضرت عبدالعظیم (ع)
  • فقط می‌رود مسجد نمازش را می‌خواند و برمی‌گردد _ عوامل تاخیر ظهور
  • نشریه مذهبی مهدی یار _ شهریور ماه
  • رابطه انسان با خدا، خود و مخلوق
  • طرح لایه باز پوستر اطلاع رسانی یادواره شهدا
  • فایل لایه باز تصویر صلوات خاصه حضرت فاطمه الزهرا (س)
  • معنای توکل چیست؟
حرفه سازی شده توسط تیم طراحی مهدی یار | ویرایش 8.13 تمامی حقوق برای گروه فرهنگی مهدی یار محفوظ می باشد